Zeventien paden en ‘straatjes’ in de gemeente Heumen gaan niet meer anoniem door het leven. Met hun namen leren ze ons iets over de omgeving en de geschiedenis. Een van de paden is het Airstrippad. Dit is een bestaand pad dat tot nu toe geen naam heeft. Het is gelegen op de plaats waar het verdwenen vliegveld “Kluis bij Nijmegen” lag. Het vormt de verbinding tussen de Veldweg en de Nertstraat.
“Een straatje voor een goeiige mopperaar” komt uit de Gelderlander van dinsdag 24 mei 2016. Met dank aan Jasper van Gruijthuijsen.
Goedenavond Jaap Been,
even voorstellen: Jan Willem de Wijn, redacteur van het blad Logboek van DDA Classic Airlines.
Eerst: complimenten voor de website over B91. Samen met Coert Munk ben ik bezig met een boek over letterlijk vervlogen vliegvelden in Nederland. Hij doet oost Nederland en ik het westen. Kluis is dus niet helemaal mijn ‘wijk’.
Maar het feit dat er Dakota’s zijn geland, leidt tot een leuk haakje.Ook dat er meer vliegvelden in Malden zijn (geweest). Heb geprobeerd er een kort stukje over te schrijven. Daarbij even in het midden latend of Maldens Vlak in 1920 hetzelfde terrein is als dat uit 1958. Zou u mijn proeve willen doorlezen om te zien of er geen fouten in staan. Uiteraard vermeld ik de bron.
bij voorbaat mijn dank
vriendelijke groet
Jan Willem de Wijn
hier komt ‘t:
Driemaal Malden
Hoewel het gemeente Heumen is, heet de hoofdplaats Malden. In het noorden van Malden werd begin 1945 de Britse airstrip B91 (‘Kluis’) aangelegd. Vanaf deze vooruitgeschoven basis moest dat jaar Operation Varsity (het oversteken van de Rijn) naar Duitsland plaatsvinden. De Royal Air Force stationeerde hier in maart 1945 squadrons Tempests en Typhoons. De 1.500 meter lange ‘verharde’ baan (van geperste staalplaten) liep ongeveer parallel met de huidige rijksweg N844. Hij werd zelfs in april gebruikt door een squadron Gloster Meteors van de RAF, de eerste geallieerde straaljagers in ons land. Er zijn zelfs Dakota’s geland. Dat was nog tijdens de Tweede Wereldoorlog. Direct na de oorlog werd er in Heumensoord gedroomd van lijndiensten met civiele Dakota’s op een luchthaven op dezelfde plek. Maar de vlieger van Malden Airport ging niet op.
Dan maar een zweefvliegveld. Die plannen haperden aanvankelijk, maar uiteindelijk kon in 1958 (nu zestig jaar geleden) begonnen worden met de aanleg van een zweefvliegterrein op Maldens Vlak, ten zuidoosten van B91. Twee kruisende grasbanen van 700 meter en 950 meter werden geëgaliseerd. Overigens hebben in de loop der tijd beide banen stuivertje gewisseld. De lange is nu de korte en de korte is verlengd tot de lange. Op 2 augustus 1958 was de eerste lierstart een feit en daarmee was het vliegveld officieel open. De eigen hangar van de Nijmeegse Aero Club was net tevoren gereed gekomen
Toch was dat niet de eerste hangar in Malden. Al in 1920 verrezen er vliegtuigloodsen van de NAVO (Nederlandse Auto- en Vliegtuig Onderneming) uit het nabijgelegen Cuijk op het Maldens Vlak. In de loop van dat jaar stonden daar wel een dozijn vliegtuigen, meest voormalige Duitse jachtvliegtuigen waarvoor in Duitsland geen emplooi meer kon worden gevonden. Maar ook een vierpersoons Nederlands NAVO RK-P4/220-passagiersvliegtuig van Duits (Rethel & Keidel) ontwerp. Het maakte er in november 1920 een succesvolle eerste vlucht. Maar na het faillissement van de NAVO, was Malden bijna 25 jaar vliegveldloos. (JWdW, met dank aan Jaap Been, airstrip-b91.nl )
9 De Gelderlander van 24 juni 1991 (airstrip-b91.nl)
8 Twee van NAVO’s Kondor E.III–vliegtuigen (?) op Maldens Vlak (collectie BHIC)
Zie hierover uitvoerig mijn ‘Malden en de N.A.V.O.’, in Contactblad Stichting Heemkunde Malden 15 (2014), afl. 1: 4-23.