Airstrip Malden: niet langer een vergeten vliegveld

Onthulling Gedenkteken

KEES VAN DREUMEL HEEFT DE VLIEGTUIGEN NOG ZIEN LANDEN. Foto: THEO PEETERS

Het is maar een zandpaadje: het Airstrippad in Malden. Sinds gisteren staat er een gedenkteken met infobord. Hier lag aan het eind van de Tweede Wereldoorlog een belangrijk vliegveld van de geallieerden. Allang verdwenen, maar niet meer vergeten.

Van RONALD PETERS

VLIEGVELD DE KLUIS, OFWEL AIRSTRIP B91

‘Ik had tot dan alleen paard en wagen gezien. En dan ineens al die vliegtuigen, tanks, enorme graafmachines. Als ik thuis de deur uitstapte, dan stonden daar de vliegtuigen geparkeerd. Dan gebeurde het wel eens dat een piloot mij optilde en in de cockpit zette.”

12 jaar was Kees van Dreumel toen de geallieerden in april 1945 begonnen aan de bouw van een vliegveld tussen Malden en Nijmegen. Of preciezer: tussen de bebouwde kom van Malden en het huidige sportpark De Kluis. Een belangrijk vliegveld waarvandaan in totaal 150 vliegtuigen vertrokken om grondtroepen te ondersteunen. Maar waarvandaan ook voor het eerst een straaljager werd ingezet op het vasteland: de Gloster Meteor. ,,En dan waren er ook die enorme graafmachines. Daar mocht ik ook graag op meerijden. School was dicht, dus ik had tijd zat. Je kunt wel zeggen dat ik meegeholpen heb met de aanleg van het vliegveld.”

De nu 86-jarige Van Dreumel deed zijn verhaal gisteren tijdens de onthulling van het gedenkteken waar niet alleen op een informatiebord het verhaal over het vliegveld staat, maar waar ook vier stalen platen (PSP-platen) een bankje ondersteunen. Het zijn vier van de 50.000 platen die destijds dienden als ondergrond voor de start- en landingsbaan. Voor de aanleg van de baan werden dertien huizen platgeschoven. Het huis van de familie Van Dreumel mocht blijven staan. ,,Maar de bijgebouwen werden wel gesloopt. Wij moesten tijdelijk naar een herenhuis waar nu de velden van Union zijn. Daar had de NSB in gezeten. Toen we na de oorlog terugkwamen, is mijn vader twee weken bezig geweest de boel schoon te maken. Wij hadden een melkhandel. Van de koelbak voor de melkbussen hadden de soldaten een wc gemaakt.”

Het gedenkteken is een idee van Hans te Loo en Jan Mulder, beiden vrijwilliger bij het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. Te Loo: ,,Wij fietsten vorig jaar tijdens de Market Garden-herdenking de Battlefieldtour en kwamen hier ook langs. Niets te zien! Dat moest anders dachten we. En gelukkig, de burgemeester fietste toevallig met ons mee. En dit is het resultaat.”

Maldenaar Jaap Been doet al sinds 1993 onderzoek naar het vliegveld. ,,Wij hadden toen als gastgezin enkele veteranen op bezoek. Die vertelden dat er bij Malden een groot vliegveld had gelegen. Ik had daar nog nooit van gehoord.” Been bracht alle foto’s, documenten en verhalen die hij verzamelde onder op de website Airstrip-b91.nl (zie kader), naar de officiële naam van het veld, dat beter bekend werd als vliegveld De Kluis.

Eigen geschiedenis

De officiële opening van het gedenkteken was gisteren voorbehouden aan burgemeester Marriët Mittendorff en group captain Stuart Gregory van de Royal Air Force. Hij wist te melden dat tijdelijke vliegvelden ook vandaag de dag nog altijd worden aangelegd met PSP-platen. ,,Ik zie in dit verhaal, in de omstandigheden waaronder dit vliegveld werd aangelegd, ook een beetje mijn eigen geschiedenis terug op plekken als Sierra Leone en Afghanistan. Maar”, benadrukte hij, ,,laten we ons ook realiseren dat het hier niet gaat om dit stukje grond, maar om de piloten die hiervandaan vertrokken zijn voor onze bevrijding. Piloten die dat vaak ook niet hebben overleefd.”

Bron: De Gelderlander, zaterdag 8 augustus 2020

Airstrip Malden niet langer een vergeten vliegveld.pdf

Leave a Reply

Your email address will not be published.