Met materieel bedoelde men de machines die gebruikt werden voor het verwijderen en het vlak maken van grond, bij de aanleg van vliegvelden ter voorbereiding van het leggen van een blijvende of tijdelijke vliegveld verharding. Onder het leen en huur beleid dat gedurende de oorlog gold kon de RAF Airfield Construction Service beschikken over de meest geperfectioneerde machines zoals de Hillman staf wagen, de Dodge, de Foden en Bedford vrachtwagens, de Caterpillar en Bucyrus Erie bulldozers, de Le Torneau schrapers, de Galion nivelleermachine (grader), de sheeps-foot grondverdichters en de wegwals met drie wielen.
Tot nu toe was er slechts een kleine hoeveelheid zwaar materieel in Engeland geproduceerd en voor de oorlog geïmporteerd. Een basiseis voor een vliegveld was een redelijk vlak stuk grond waarop de tijdelijke of permanente verharding gelegd kon worden. Voor deze belangrijke taak werd een Caterpillar tractor met schraapbak ingezet. De inhoud van de bak varieerde van 3.25 m3 to 12 m3. Het aantal PK’s van detractor varieerde van 35 tot 135. Met dit soort materieel kon in een keer 15 cm grond worden weggehaald of worden aangebracht. Soms was het nodig om de schraapbak gelijktijdig te trekken en te duwen, speciaal bij zware of natte grond. Het vlak maken en vormen van de grond werd gedaan met een niveleermachine (Galion grader).
Deze werd ook gebruikt voor het aanbrengen van hellingen bij dijken waarbij het blad dan aan een kant uitstak. Na het vlak maken moest de grond worden aangedrukt hetgeen gedaan werd met een wegwals met drie wielen. De plaatsen die waren opgevuld werden aangedrukt met een sheeps-foot roller. Dit was een grondverdichter die door middel van dikke punten de toplaag doorboorden en de onderliggende laag aandrukten.
Bron: The Royal Air Force, Airfield Construction Service 1939-1945, by Anthony Betts.