Eerste informatie over B91 uit een brief van Ted Holness van 3 november 1993.
Als inleiding tot de opening van het 2e front, werd uit eenheden van de gevechts- en bombardements commando’s van de ‘Royal Air Force’ de 2e tactische luchtmacht afdeling gevormd. Deze groepen zijn uitsluitend gevormd ter ondersteuning van de grond troepen. Allen hadden ze vanaf D-day tot eind 1944 zwart/witte onderscheidingstekens en vanaf januari 1945 tot het eind van de oorlog Rood/Wit/Blauwe onderscheidingstekens op de vleugels en romp als eenvoudige herkenningstekens. De vliegtuigen waarin je geïnteresseerd bent maakten deel uit van de 84e groep die oorspronkelijk opereerde vanuit de bases vanuit Zuid Engeland die als bruggehoofd dienden, totdat deze verplaatst werden naar Frankrijk, Nederland en uiteindelijk Duitsland. De squadrons trokken via verschillende vliegvelden en speciaal aangelegde landingsbanen achter de grondtroepen aan. De navolgende vliegtuigen en Squadrons van de 84e groep opereerden vanaf vliegstrip B91:
123e Wing:
164 Squadron vloog Typhoons met kenteken FJ
183 Squadron vloog Typhoons met kenteken HF
198 Squadron vloog Typhoons met kenteken TP
609 Squadron vloog Typhoons met kenteken PR
135e Wing:
33 Squadron vloog Tempests met kenteken 5R
222 Squadron vloog Tempests met kenteken ZD
274 Squadron vloog Tempests met kenteken JJ
616 Squadron vloog Gloster Meteors met kenteken YQ
Het 123e Wing verhuisde op 21 maart 1945 naar B91 en de huisvesting vond plaats in tenten dit tot grote ergernis van het personeel. Volgens de archieven opereerden ze vanaf B91 van 21 maart 1945 tot aan 17 april 1945. Op 17 april 1945 verhuisde het 123e Wing naar B103, Plantlunne.
Het 135e Wing verhuisde ook begin 1945 naar B91 en was daar operationeel tot 20 april 1945. De laatste vluchten van het 33e en 222e Squadron naar vijandelijk gebied waren bij de 84e groep tijdens het escorteren van Dakota’s naar Denemarken (vond niet plaats van B91).
Alhoewel er feitelijk geen Squadrons Dakota’s gestationeerd waren op B91, maakten ze er toch gebruik van. Het is een wel bekend feit dat de Dakota’s vliegstrip B91 gebruikten voor het vervoer van gewonden en krijgsgevangenen naar Engeland.
Uittreksel van een brief van het Militair gezag, afdeling Technische Dienst vliegvelden, van 2 mei 1945 aan de Minister van Waterstaat.
Vliegstrip Malden bij Nijmegen.
Ligging: ten noorden van Malden aan de Oostzijde van den weg Nijmegen-Gennip.
Oppervlakte: ca. 160 H.A.
Startbaan: één, 1400 m. lang, 40 m. breed.
Materiaal: staalplaten.
Aangelegd door: de geallieerde Militairen.
Gebouwen: Geen.
Bodemgesteldheid: Zand.