De operationele dagboeken van de Squadrons op B91

Alle RAF eenheden produceerden historische verslagen van hun activiteiten. Ze staan bekend als Operations Record Books [ORB] en bevatten een verzameling RAF Forms 540, een maandelijks overzicht van gebeurtenissen met details over oefeningen, training, technische zaken, sport en entertainment, gezondheid en een verscheidenheid aan andere dagelijkse activiteiten. Deze maandelijkse records werden ondertekend door de commandant van het station. De ORB heeft ook gedetailleerde bijlagen met RAF-orders met betrekking tot oefeningen en operaties en een paar foto’s. Eenheden die ORB’s voltooien, zijn onder meer RAF Commands, Groups, Wings, Sections, Stations en Squadrons. De ORB werd gebruikt om een volledige historie van de eenheid op te stellen en werd onder meer verzameld om de organisatie, uitrusting en administratie te verbeteren. Formulier 540 was geclassificeerd als ‘geheim’. Er moet rekening worden gehouden met het feit dat het officiële document zwaar werd gecensureerd, vaak voordat het in het openbare archief werd geplaatst, en daarom moet in veel gevallen verder onderzoek worden gedaan om de leemten op te vullen’

De ORB’s bestaan uit:
• ‘Summary of events’, de samenvatting van gebeurtenissen (formulier 540)
• ‘Records of events’, de details van uitgevoerde werkzaamheden (formulier 541)
• ‘Appendices;‘, de bijlagen indien van toepassing (waaronder operationele orders, diverse rapporten en telegraafberichten)

De informatie omvat:
• Vliegtuigtype en -nummer
• Namen
• Rang van vliegtuigbemanning
• Namen van passagiers
• Weersomstandigheden
• Vlucht/sortie details

De ORB’s kunnen worden gebruikt om een lijst te maken van alle vliegoperaties die RAF vliegtuig bemanning heeft voltooid. Ze zijn ook een uitstekende bron om een beeld op te bouwen van squadronoperaties.

Beschikbaarheid
De ORB’s voor groepen, stations, squadrons en andere eenheden (zoals trainingseenheden) worden bewaard in het Nationaal Archief (TNA), Kew.
Ze zijn allemaal beschikbaar om te bekijken en te kopiëren, en sommige (voornamelijk de squadronrecords) zijn beschikbaar via de TNA-downloadservice.
ORB’s kunnen worden gedownload van: http://www.rafcommands.com/database/air27/

De ORB’s van de Squadrons op B91:

164 Squadron
21-03-1945 until 17-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

183 Squadron
21-03-1945 until 17-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

198 Squadron
21-03-1945 until 17-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

609 Squadron
21-03-1945 until 17-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

33 Squadron
07-04-1945 until 20-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

222 Squadron
07-04-1945 until 20-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April

274 Squadron
07-04-1945 until 20-04-1945 at B91
Summary March  Summary April  Records March  Records April  Appendices

616 Squadron
13-04-1945 until 20-04-1945 at B91
Summary April  Records April  Appendices

Hieronder een gedeelte van de “Summary of events” van het 609e Squadron van March/April 1945. Het 609e Squadron vloog in 2 maanden tijd 843 sorties. Een groot deel van de sorties vanaf B91.

609 Summary of Events 31st March 1945
Weather prevented operations for 13 days during March; but we flew 269 sorties for 208.55 hours and 124 non-op sorties for 69.50 hours. The Squadron again plays its part in close support of the army in pranging targets that were giving the trouble in their advance through Weeze, Goch, Cleve, Xanten and the fall of Emmerich and Zutphen – Strong points, Enemy H.Q.’s and gun positions were suitably dealt with. In between times many barges suffered at our hands and any rail or road transport that could be found on Armed Recces. To be ready for the new push we move to the Nijmegen area on the 20th and go under canvas again. We soon get accustomed to it and have a good and compact site. In the latter part of the month we assist in the army’s thrust over the Rhine and our role on the first day was to knock out the flak positions to allow the ‘Deks’ and Gliders to go through. Here we were very successful and some “Strawberries” come through saying we had saved at least 10% casualties. We were rather apprehensive of our own casualties but the Squadron came through with only one or two A/c being minor holed and we lose no personnel. The months work brought its toll of pilots – First Goblet disappeared on a Photo. Recce then our C/O S/Ldr. Roberts was hit by flak a day or two later and lastly Hammond. These two made good forced landing and we hope we shall see them safe and sound before very long. Unofficially we hear that all three are prisoners of war. The Squadron has been brought up to strength and over with the return of Pinkey Stark as our new C/O and Hiney Adams after a bout in hospital. New posting ins were Farmer, Remy, Rendall, Gracie, Hellens, Dixon, Papa, Lang, Corbett, Limaore, De Blommaert and Smith. May thay all do good work and bags of ops on the Squadron.

Compiled by F/O Adjutant Gills?
Sined by L.W.F. Stark S/Ldr. Commanding 609 (West Riding) Squadron.

609 Summary of Events 30th April 1945
During the month the Squadron flew 371 operational sorties for 332.30 hours and 79 non-op trips for 41 hours. In the first week of the month the Squadron played its part in the liberation of Arnhem, if the total destruction of that City may be called liberation, and the clearing of that area, Deventer, Almelo and Meppel received their attention too. Trains carrying the Hun out of Holland, F.C.P. (fire control party) work in the Oldenburg area we took up considerable number of sorties. In the middle of the month we move to Germany and the Squadron are primarily engaged on shipping strikes around the Frisian Isles, Emden, Kiel etc. but weather upsets plans quite a deal. A distressing accident on Friday the 13th mars the month and loses us Randall and D.E. Blommaert and on St. Georges day Smith is shot up and we fear his parachute did not open fully.

Compiled by F/O Adjutant Gills?
Signed by L.W.F. Stark S/Ldr. Commanding 609 (West Riding) Squadron.